Małżeństwo i rodzina to kluczowe struktury w większości społeczeństw. Podczas gdy te dwie instytucje były historycznie ściśle powiązane w kulturze USA, ich związek staje się coraz bardziej złożony. Związek między małżeństwem a rodziną jest interesującym tematem badań socjologów.

Co to jest małżeństwo? Różni ludzie definiują to na różne sposoby. Nawet socjologowie nie są w stanie zgodzić się co do jednego znaczenia. Dla naszych celów zdefiniujemy małżeństwo jako prawnie uznaną umowę społeczną między dwojgiem ludzi, tradycyjnie opartą na związku seksualnym i sugerującą trwałość związku. Praktykując relatywizm kulturowy, powinniśmy również wziąć pod uwagę różnice, takie jak to, czy wymagany jest związek prawny (pomyśl o małżeństwie „common law” i jego odpowiednikach), czy też może być zaangażowanych więcej niż dwie osoby (rozważ poligamię). Inne różnice w definicji małżeństwa mogą obejmować to, czy małżonkowie są płci przeciwnej, czy tej samej płci oraz jak obecnie rozumie się jedno z tradycyjnych oczekiwań dotyczących małżeństwa (posiadania dzieci).

Socjologów interesuje związek między instytucją małżeństwa a instytucją rodziny, ponieważ historycznie małżeństwo jest tym, co tworzy rodzinę, a rodziny są najbardziej podstawową jednostką społeczną, na której zbudowane jest społeczeństwo. Zarówno małżeństwo, jak i rodzina tworzą role statusowe, które są sankcjonowane przez społeczeństwo.

Więc co to jest rodzina? Mąż, żona i dwoje dzieci – może nawet zwierzę domowe – służyli za wzór tradycyjnej amerykańskiej rodziny przez większość dwudziestego wieku. Ale co z rodzinami, które odbiegają od tego modelu, takimi jak rodzina samotnie wychowująca dzieci lub para homoseksualna bez dzieci? Czy należy je również uważać za rodziny?

Pytanie o to, co stanowi rodzinę, jest głównym obszarem debaty zarówno w socjologii rodziny, jak i w polityce i religii. Konserwatyści społeczni mają tendencję do definiowania rodziny w kategoriach struktury, w której każdy członek rodziny pełni określoną rolę (np. ojciec, matka lub dziecko). Z drugiej strony socjolodzy mają tendencję do definiowania rodziny bardziej w kategoriach sposobu, w jaki członkowie odnoszą się do siebie nawzajem, niż przez ścisłą konfigurację ról statusowych. Tutaj zdefiniujemy rodzinę jako społecznie uznaną grupę (zwykle łączoną przez krew, małżeństwo, konkubinat lub adopcję), która tworzy więź emocjonalną i służy jako ekonomiczna jednostka społeczeństwa. Socjologowie identyfikują różne typy rodzin na podstawie tego, jak się do nich wchodzi. Rodzina orientacyjna odnosi się do rodziny, w której dana osoba się urodziła. Rodzina prokreacyjna to taka, która powstaje przez małżeństwo. Te różnice mają znaczenie kulturowe związane z kwestiami rodowymi.

Opierając się na dwóch socjologicznych paradygmatach, socjologiczne rozumienie tego, co stanowi rodzinę, można wytłumaczyć symbolicznym interakcjonizmem, a także funkcjonalizmem. Te dwie teorie wskazują, że rodziny to grupy, w których uczestnicy postrzegają siebie jako członków rodziny i odpowiednio postępują. Innymi słowy, rodziny to grupy, w których ludzie spotykają się, aby stworzyć silne więzi z grupą podstawową i utrzymywać ze sobą więzi emocjonalne przez długi czas. Takie rodziny mogą obejmować grupy bliskich przyjaciół lub członków drużyny. Ponadto perspektywa funkcjonalistyczna postrzega rodziny jako grupy, które pełnią żywotne role dla społeczeństwa – zarówno wewnętrznie (dla samej rodziny), jak i zewnętrznie (dla społeczeństwa jako całości). Rodziny zapewniają sobie nawzajem dobre samopoczucie fizyczne, emocjonalne i społeczne. Rodzice opiekują się dziećmi i towarzyszą im. W późniejszym życiu dorosłe dzieci często opiekują się starszymi rodzicami. Podczas gdy interakcjonizm pomaga nam zrozumieć subiektywne doświadczenie przynależności do „rodziny”, funkcjonalizm naświetla wiele celów rodzin i ich ról w utrzymaniu zrównoważonego społeczeństwa (Parsons i Bales 1956). Bardziej szczegółowo omówimy, w jaki sposób te teorie odnoszą się do rodziny.

Wyzwania stojące przed rodzinami

Ludzie w całych Stanach Zjednoczonych są nieco podzieleni, jeśli chodzi o ustalanie, co stanowi rodzinę, a co nie. W badaniu z 2010 roku przeprowadzonym przez profesorów z University of Indiana prawie wszyscy uczestnicy (99,8 procent) zgodzili się, że mąż, żona i dzieci stanowią rodzinę. Dziewięćdziesiąt dwa procent stwierdziło, że mąż i żona bez dzieci nadal stanowią rodzinę. Liczby spadają w przypadku mniej tradycyjnych struktur: niezamężnych par z dziećmi (83 procent), niezamężnych par bez dzieci (39,6 procent), homoseksualnych par płci męskiej z dziećmi (64 procent) i homoseksualnych par płci męskiej bez dzieci (33 procent) (Powell i in. 2010). Badanie to ujawniło, że dzieci są zazwyczaj głównym wskaźnikiem w ustalaniu statusu „rodzinnego”: odsetek osób, które zgodziły się, że pary niezamężne i pary homoseksualne stanowią rodzinę, prawie się podwoił, gdy dodano dzieci.

Badanie ujawniło również, że 60 procent respondentów w USA zgodziło się, że jeśli uważasz się za rodzinę, jesteś rodziną (koncepcja, która wzmacnia perspektywę interakcjonistyczną) (Powell 2010). Rząd nie jest jednak tak elastyczny w definicji „rodziny”. US Census Bureau definiuje rodzinę jako „grupę dwóch lub więcej osób (z których jedna jest właścicielem) spokrewnionych z urodzenia, małżeństwa lub adopcji i mieszkających razem” (US Census Bureau 2010). Chociaż ta ustrukturyzowana definicja może być wykorzystywana jako środek do konsekwentnego śledzenia wzorców rodzinnych przez kilka lat, wyklucza ona osoby takie jak niezamężne pary heteroseksualne i homoseksualne. Pomijając kwestię legalności, socjologowie argumentowaliby, że ogólna koncepcja rodziny jest bardziej zróżnicowana i mniej uporządkowana niż w poprzednich latach. Społeczeństwo dało więcej swobody w projektowaniu rodziny, robiąc miejsce dla tego, co ważne dla jej członków (Jayson 2010).

Rodzina jest w istocie pojęciem subiektywnym, ale jest dość obiektywnym faktem, że rodzina (jakakolwiek by nie była) jest bardzo ważna dla ludzi w Stanach Zjednoczonych. W ankiecie przeprowadzonej w 2010 roku przez Pew Research Center w Waszyngtonie 76 procent ankietowanych dorosłych stwierdziło, że rodzina jest „najważniejszym” elementem ich życia – tylko jeden procent powiedział, że jest „nieistotny” (Pew Research Center 2010). Jest to również bardzo ważne dla społeczeństwa. Prezydent Ronald Regan stwierdził w szczególności: „Rodzina zawsze była kamieniem węgielnym amerykańskiego społeczeństwa. Nasze rodziny pielęgnują, chronią i przekazują każdemu kolejnemu pokoleniu wartości, które podzielamy i cenimy, wartości, które są podstawą naszych wolności ”(Lee 2009). Chociaż projekt rodziny mógł się zmienić w ostatnich latach, nadal istnieją podstawy emocjonalnej bliskości i wsparcia. Większość respondentów ankiety Pew stwierdziła, że ​​ich rodzina jest dziś co najmniej tak blisko (45 procent) lub bliżej (40 procent) niż rodzina, z którą dorastali (Pew Research Center 2010).

Oprócz debaty na temat tego, co stanowi rodzinę, pojawia się pytanie, co według ludzi w Stanach Zjednoczonych stanowi małżeństwo. Wielu konserwatystów religijnych i społecznych uważa, że ​​małżeństwo może istnieć tylko między mężczyzną a kobietą, cytując jako wsparcie religię i podstawy reprodukcji człowieka. Z drugiej strony, społeczni liberałowie i postępowcy uważają, że małżeństwo może istnieć między dwojgiem wyrażających zgodę dorosłych – mężczyzną i kobietą, kobietą i kobietą – i że odmawianie takiej parze obywatelskich, społecznych i ekonomicznych korzyści z małżeństwa byłoby dyskryminacją.

Previous post Zarządzanie konfliktem
Next post Urządzanie mieszkania według feng shui